2014: els orígens de l’Escola

“Quan vaig arribar a Londres, al març del 2001, intentava evitar de trobar-me amb catalanoparlants. Tota la meva energia la dedicava a millorar el meu anglès i a integrar-me a una nova societat que m'estava donant una oportunitat de creixement personal i professional. No obstant això, quan vaig tenir el meu primer fill als braços, a l’agost del 2007, em vaig sentir aclaparada per una sensació de solitud i vaig sentir la necessitat de tornar a connectar amb la comunitat catalana per tal que el meu fill pogués aprendre el català de manera compartida amb altres nens. Vaig començar a recopilar llistes de contactes d’altres pares i mares que anava trobant en situacions similars, i organitzava trobades informals. Vaig participar diverses vegades amb CatalansUk liderant les activitats infantils a les trobades de famílies, però l’oportunitat de solidificar algun tipus de projecte no va arribar fins al novembre 2014 quan CatalansUk estava sota la direcció de la Marina Falcó i la Gemma Bonet.

La Marina i la Gemma van considerar prioritari cobrir el buit que havia existit fins ara dins l'organització per atendre les necessitats de la comunitat de famílies catalanes a Londres. Calia proveir als nens amb un espai d’aprenentatge de la llengua i la cultura catalanes.  Sabien que en diverses ocasions jo havia estat involucrada en l'organització de trobades de famílies, liderant les activitats per als nens. El novembre del 2014 em van cridar per tenir una xerrada informal sobre aquesta qüestió. Vaig sortir molt engrescada d’aquella reunió, i els vaig fer una proposta de trobades mensuals de famílies amb un objectiu pedagògic utilitzant les eines creatives del joc i el drama celebrant les principals tradicions catalanes. La van aprovar amb els braços oberts. Abans de tirar el projecte endavant però, ens vam reunir amb la coordinadora del projecte Clips, un altre grup de famílies catalanes a Londres, proposant-los d’unir esforços. La proposta va ésser desestimada. El primer programa educatiu de CatalansUk exclusivament dedicat a la comunitat de famílies catalanes a Londres es va dur a terme amb èxit des del febrer fins al setembre del 2015. Durant aquests mesos, en Jordi Bou, el pare d'un dels nens que assistien a les sessions mensuals, considerava que la necessitat real era la de crear una escola. Vaig estar d’acord amb la seva visió i vam unir esforços per crear una Escola Catalana a Londres. A l'abril del 2015 ens vam posar la fita, d’obrir les portes de la primera Escola Catalana de Londres a l’octubre del 2015. Aquell estiu vam demanar a l’Ester Pou unir-se a l’equip, l’esforç i entusiasme dels tres, juntament amb el suport institucional de CatalansUK, i el suport econòmic dels pares que van inscriure els seus fills, l’Escola va poder obrir les seves portes el 10 d'octubre del 2015 tal com ens havíem proposat.

Em sento molt feliç d’haver estat el catalitzador d’un projecte tan immens i engrescador que ara lideren l’Ester i en Jordi. Estic convençuda que l’ECL creixerà i perdurarà en el temps amb força, i serà la casa d’un nombre gran d’educadors, administradors, pares i nens. Ja que tal com va visionar en Jordi, és una entitat educativa essencial en una ciutat com Londres, de la que tants catalans n’hem fet casa nostra.”

Sònia Barrachina (Mestra d’Educació Primària (1995, UdG) - Llicenciada en Pedagogia (1997,UdG) - Màster de ‘Drama and Movement Therapy’ (2005, RCSSD)